Dialek dan keturunan


Rencana utama: Aneka Arab
"Arab Basahan" adalah istilah terkumpul untuk bahasa bertutur atau dialek dari orang seluruh dunia Arab, di mana, seperti yang disebut, berbeza radikalnya dari bahasa kesusasteraan. Dialek bahagian utama adalah diantara dialek Afrika Utara dan yang dari Timur Tengah, diikuti oleh yakni di antara dialek yang duduk dan yang lebih konservatif dialek Badwi. Penutur dari sesetengah dari dialek ini tidak mampu bertutur dengan penutur dari dialek Arab yang satu lagi; dalam khusus, sementara penduduk Timur Tengah boleh umumnya memahami antara satu sama lain, mereka selalunya mempunyai masalah memahami Bahasa Arab Afrika Utara (walaupun pertuturan tidak benar, berpunca kepada populariti Timur Tengah—terutamanya filem—Mesir dan media lain).
Satu faktor dalam perbezaan dialek adalah pengaruh dari bahasa yang dituturkan di kawasan pada masa lalu, di mana tipikalnya memberikan sebilangan perkataan baru yang penting, dan kadangkala juga dipengaruhi sebutan atau susunan kata; bagaimanapun, faktor yang lebih penting untuk kebanyakan dialek adalah, seperti di kalangan bahasa Romance, penahanan (atau penukaran makna) dari pelbagai bentuk klasikal. Demikian Iraq aku, Levant fīh, dan Afrika Utarakayən semua bermakna "terdapat", dan semua datang dari Arab (yakūnfīhikā'in masing-masing), tetapi kini bunyi amat berlainan.
Kumpulan utama adalah:
Aneka lain termasuk:
  • Ḥassānīya (di Mauritania dan Sahara barat)
  • Arab Andalusi (pupus, tetapi peranan penting dalam sejarah kesusasteraan)
  • Arab Sudan (dengan dialek berterusan ke dalam Chad)
  • Arab Hijaz (pesisiran barat Arab Saudi, Utara Arab Saudi, Jordan timur, Iraq Barat)
  • Arab Najdi (kawasan Najd dari Arab Saudi tengah)
  • Arab Yaman (Yaman ke selatan Arab Saudi)
Malta, dimana dituturkan pada pulau Mediterranean Malta, adalah hanya satu yang didirikan sendirinya sebagai bahasa asing lengkap, dengan norma kesusasteraan bebas. Ia jatuh di dalam kumpulan Arab Magreb, walaupun banyak bunyi berubah telah dijadikan fonologikalnya amat berlainan dari saudara terdekatnya, Arab Tunisia. Ia juga mengandungi sebilangan besar pinjaman Itali dan Inggeris.

Url : http://ghost-share.blogspot.com/2011/05/dialek-dan-keturunan.html
Respond : 0
Share :

0 komentar:

Poskan Komentar

Copyright © · Invisible Ghosts ~ Template by Admin